Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta surfa på denna webbplats accepterar du cookies.

X

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Misstänkt bedrägliga telefonsamtal

Melleruds kommun har fått samtal från privatpersoner som blivit uppringda av företag som uppger att de utför ventilationskontroller i samverkan med Melleruds kommun. Påståendet är falskt. Detta är inget som kommunen står bakom och höjer nu ett varningens finger för bedrägeriförsök.

SMS Utskick

Det händer lite nu och då att privatpersoner får samtal med erbjudande eller uppmaning om att boka tid för ventilations- eller brandskyddskontroll i deras hem. Det bedrägliga handlar dels om att man felaktigt uppger att de utför arbetet i samverkan med kommunen. Tillvägagångssättet kan dels användas för att komma in i privatpersoners bostäder av olika anledningar.

- Sedan i höstas har vi sett en ökning av bedrägeriförsök både i Mellerud och i landet. Kommunen har i samverkan med bland annat banken, polisen och äldreomsorgen arbetat aktivt för att höja medvetenheten om bedrägerier. Medborgarna som fått de här samtalen har haft huvudet på skaft och det gör mig stolt att man reagerar. Det visar att kunskapen om bedrägerier ökat vilket gör det svårare för bedragarna, säger Anna Granlund, säkerhetschef i Melleruds kommun.

Melleruds kommun ger alltså inte uppdrag till företag om att ringa runt till privatpersoner och boka tider för ventilationskontroller på det här sättet. Om personen uppger sig ringa från kommunen kan du ringa till vår växel och få hjälp att undersöka om personen arbetar i Melleruds kommun.

Som alltid är det extra viktigt att aldrig lämna ut personuppgifter eller bankuppgifter via telefon. Har du blivit uppringd och känner dig osäker ska du avsluta samtalet. Har du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök ska du kontakta polisen så fort som möjligt.

Vad är bra att tänka på? 

I perioder uppmärksammas ökade mängder bedrägeriförsök mot särskilt äldre personer genom både telefonsamtal och dörrknackning. Bedragare kan exempelvis ringa och utge sig för att vara från sjukvården, banken, polis eller annan myndighet. De kan också påstå att de ska utföra någon kontroll i ditt hem, till exempel vilja kontrollera ventilationen i fastigheten. Detta används som ursäkter för att få bli insläppt hemma hos dig, eller för att få tillgång till känslig information såsom koder eller kortuppgifter.

Logga inte in med hjälp av bank-id eller bankdosa på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, banker och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

Lägg på luren. Om du är osäker på vem som är i andra änden är det bäst att avbryta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet. Ring istället tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.

Släpp inte in okända personer i ditt hem innan du fått kontrollera att personerna är de som de utger sig för att vara. Tveka inte att stänga dörren om du känner dig osäker.

Lås dörren även när du är hemma. Om du exempelvis vistas i trädgården kan det vara svårt att höra om någon går in genom din ytterdörr.

 

Läs mer:

Tips från Polisen om hur du skyddar dig mot telefonbedrägerier

Tips från Polisen om hur du skyddar dig mot bedrägerier i hemmet

Oseriösa hantverkare | Polismyndigheten (polisen.se)

För mer information eller frågor kan du kontakta:

Anna Granlund
Säkerhetschef och förvaltningssamordnare
E-post: anna.granlund@mellerud.se
Telefon: 0530-181 18

Publicerad 4 april 2024