Mellerudskalendern 2024

Under hösten 2023 utlystes en fototävling där Melleruds invånare fick möjligheten att visa upp sina bilder i Mellerudskalendern 2024. Kriteriet för bilderna var att de skulle vara tagna någonstans i kommunen. Siktet var inställt på att fylla kalendern med vackra bilder från olika platser i Melleruds kommun som även visade upp alla årstider.

Tack vare alla inskickade bilder kunde kalendern för 2024 bli extra speciell och resultatet blev en kalender för Mellerudare - av Mellerudare!

Nästan 200 bidrag skickades in och efter noga övervägande valdes totalt 14 bilder ut till att vara en del av Mellerudskalendern 2024. Samtliga bilder finns samlade på den här sidan.

Framsida

Kalenderns omslagsbild är tagen av Elisabet Lisa Niklasson. Bilden föreställer en jordgubbe längst upp på några staplade stenar vid Vänerns strand vid Dalaborg.

Jordgubbe på stenar vid vattenbrynet, Dalaborg.

Januari

Bilden för januari är tagen av Sven Johansson. Bilden föreställer Upperud 9:9 idet vintriga snölandskapet.

Upperud 9:9 i snön.

Februari

Februaribilden är tagen av Markus Johansson. Bilden föreställer vågor vid Hjortens udde.

Vågor vid Hjortens udde

Mars

Bilden för mars är tagen av Emma Jakobsson som har fotograferat sin hund bland vitsippor i Ör.

Hund bland vitsippor

April

Bilden för april är tagen av Oleg Lysenko. Fotografiet föreställer en närbild av en humla på körsbärsblommor.

Humla på körsbärsblomma

Maj

Majbilden är tagen av Katarina Atterström. Bilden föreställer en kajaktur i Vänern, strax norr om Sunnanå hamn.

Kajaktur i Vänern

Juni

Fotografen för junibilden är Helene Inggårde. Bilden föreställer Lisen som rider på hästen Olga i vattnet vid Näs Sannar.

Flicka rider på häst i vattnet

Juli

Bilden för juli är tagen av Camilla Berglöv-Hermansson som har fotograferat kvällssolen i Grinstad.

Kvällssol över sommaräng, Grinstad

Augusti

Augustibilden är tagen av Rebecca Aaltonen. Bilden föreställer en grupp kalvar hemma i sin hage i solnedgången.

Kor i hagen

September

Bilden för september är tagen av Camilla Berglöv-Hermansson. Bilden föreställer en svampkorg placerad bland mossan i skogen.

Korg med svampar

Oktober

Bilden för oktober är tagen av Oleg Lysenko. Bilden föreställer träd prydda med höstlöv längs en skogsstig.

Träd med höstlöv längs en skogsstig

November

Novemberbilden är tagen av Emma Brändström. Bilden föreställer hunden Loke som sitter på den frostiga marken i Vita Sannar.

Hunden Loke i frosten, Vita Sannar

December

Bilden för december är tagen av Lena Erving. Bilden föreställer ett vinterlandskap med en snötäckt lysande gran i Södra Hamrane.

Lada och snötäckt gran i Södra Hamrane.

Baksida

Bilden för kalenderns baksida är tagen av Jeanette Krafft. Bilden föreställer Stenmagasinet i dimman, Sunnanå hamn.

Stenmagasinet i dimma, Sunnanå hamn.
Sidan uppdaterades 22 november 2023