Äldreomsorg
Hjälp hemma
Personal från hem-tjänsten kommer
hem till dig och hjälper dig
att göra det som du inte klarar.
Personalen kan till exempel hjälpa dig att
klä på dig, att gå och handla, att laga mat och att städa.
Om du har svårt att komma till en
vårdcentral kan du få hem-sjukvård.
Det betyder att sjukvårds-personal
kommer hem till dig.
Du ska ansöka hos kommunen om du
behöver hjälp hemma.
Det kostar pengar att få hem-tjänst och
hem-sjukvård.
Särskilt boende
Du som behöver mycket hjälp och vård
kan söka särskilt boende.
Det betyder att du har ett särskilt boende
som är ditt hem och med dina saker.
Du betalar hyra och du betalar också för
vård, mat och larm.
På ett särskilt boende finns personal
både på dagen och på natten.
Särskilda boenden finns på:
Bergs äldre-boende
Fagerlidshemmet
Karolinen
Kroppefjällshemmet
Skållerudshemmet
Korttidsboende och sjuk-gymnastik
Du som behöver extra hjälp eller
vård en kort tid kan få korttids-boende.
Du kanske tycker att det är svårt att komma
direkt hem om du har legat på sjukhus
flera dagar eller flera veckor.
Korttids-boende finns på Bergs äldre-boende.
Tystnadsplikt
Alla som arbetar i äldreomsorgen har tystnads-plikt.
Det betyder att personalen inte får berätta för
andra människor om de gamla som de arbetar hos.
Personalen får till exempel inte berätta varför den
gamla mannen eller kvinnan får hjälp
eller vilken sjukdom han eller hon har.
Sidan uppdaterades 12 mars 2020